Trio zaujímavých lietadiel – Saab, Antonov a Piaggio

Okrem lietadiel, ktoré do Košíc lietajú na pravidelných linkách, sa prakticky každý deň objavia na letisku aj iné stroje. Zväčša ide o bizjety či menšie nákladné lietadlá odvážajúce výrobky dodávateľských firiem v našom regióne ku koncovým odberateľom. Z množstva typov lietadiel, čo sa u nás v ostatnom období vyskytli, sme vybrali tri.

Prvým z nich je viacúčelové stíhacie lietadlo Saab JAS 39C Gripen maďarských vzdušných síl. Na našom letisku pristálo neplánovane pri návrate z cvičných strelieb vo Švédsku pre poruchu palivového systému. Košické letisko sa tak stalo prvým letiskom mimo územia Maďarska, kde núdzovo pristál Gripen maďarského letectva.

Prototyp Gripena uskutočnil prvý vzlet už 9. decembra 1988, no prvé Gripeny sa do služieb švédskeho letectva dostali až v roku 1997. Maximálna rýchlosť lietadla je M2 (okolo 2 200 km/h) a nadzvukovou rýchlosťou môže lietať v akejkoľvek výške. Maximálny operačný dostup je 15 240 metrov. Lietadlá Gripen majú v súčasnosti vo výzbroji vzdušné sily Švédska, Thajska, Južnej Afriky, Českej republiky a Maďarska. Maďarsko má, rovnako ako Česko, v prenájme 14 lietadiel Gripen. Mimochodom, švédske slovo gripen, slovensky gryf alebo grif, označuje mýtické zviera – s telom leva a krídlami orla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Druhé z predstavovaných lietadiel nie je samé o sebe na našom letisku až takým výnimočným zjavom, pretože ho používajú aj vzdušné sily našej republiky. Ide o typ Antonov An-26, ktorý vznikol vďaka úprave dopravného lietadla An-24. Lietadlo An-26, čo sa u nás nedávno zastavilo, však bolo zaujímavé svojím veľmi pestrým pomaľovaním trupu so „žraločou“ papuľou vpredu a lebkou so supom na zvislej chvostovej ploche. Lietadlo s týmito „pomaľovánkami“ sa totiž zúčastnilo nakrúcania filmu The Expendables 3 (Nezničiteľní 3) a jeho nový vlastník, bulharská spoločnosť Air Bright, ho ponechala v originálnej filmovej kamufláži. Lietadlo si tak „zahralo“ so svetoznámymi hviezdami, ako Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Mel Gibson či Jason Statham.

Typ An-26 bol veľmi úspešný a Kyjevský letecký závod vyrobil od roku 1969 do roku 1986 temer 1 400 týchto lietadiel. Lietadlo An-26B so značkou LZ-ABR, ktoré u nás pristálo, bolo zalietané 28. decembra 1984 so sovietskou poznávacou značkou CCCP-26598 a odvtedy vystriedalo niekoľkých používateľov, pričom lietalo so značkami UR-26598, UR-DWA, HA-TCS a YL-RAJ.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tretí typ lietadla má veľmi netypické a originálne usporiadanie hnacej sústavy. Ide o lietadlo, ktorého turbovrtuľové motory sú uložené takpovediac „naopak“, s vrtuľami za krídlami. Takýchto lietadiel je veľmi málo, najrozšírenejším z nich je obchodné lietadlo P.180 Avanti vyrobené talianskou firmou Piaggio (u nás známa najmä ako výrobca skútrov). Ďalšou zvláštnosťou lietadla Avanti (v preklade vpred) jeho tzv. kačacia koncepcia nosných plôch, ktorej hlavným znakom sú malé vodorovné krídla na prednej časti trupu.

Prvý prototyp lietadla Avanti odštartoval na svoj prvý let 23. septembra 1986. Zlepšená verzia Avanti II získala európsku a americkú certifikáciu v novembri 2005. Tá je vystrojená výkonnejšími motormi Pratt & Whitney Canada PT6A-66B s výkonom po 634 kW. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 745 km/h, takže Avanti II je najrýchlejším dvojmotorovým turbovrtuľovým lietadlom svojej triedy. Do Košíc nedávno priletelo lietadlo Piaggio P.180 Avanti s americkou poznávacou značkou N15XZ a výrobným číslom 1185. Toto Avanti bolo vyrobené v roku 2009 a patrí spoločnosti Wells Fargo Bank Northwest NA Trustee.

Autor a foto: Rado Mlýnek

OLYMPUS DIGITAL CAMERA