Sme rôzni – a to je dobre – a o zmysluplnom trávení víkendu máme rôzne predstavy: niekto chce len tak leňošiť (psychológovia to odporúčajú), mnohí sa ponáhľajú čo-to porobiť v záhradke, iní sa venujú deťom (na ktoré nemajú cez týždeň čas), či si vyjdú na bicykli do okolia alebo sa len tak do mesta poprechádzať. Vzhľadom na polohu Košíc v relatívnej blízkosti k hraniciam troch krajín je nemálo takých, čo sa vyberú pozrieť sa na skok do prihraničných regiónov Maďarska, Poľska či na Ukrajinu – či už len tak na výlet alebo na nákupy.
Ja patrím do pravdepodobne málo početnej skupiny ľudí, ktorí nemajú dosť mestského chaosu cez týždeň a občas sa im zažiada aj cez víkend navštíviť nejaké to veľkomesto. Napokon, prečo nie? Krátka domáca porada a je rozhodnuté – najbližší víkend venujeme návšteve veľkomesta, v ktorom sme ešte neboli, Varšave. Keďže poľské hlavné mesto je vzdušnou čiarou vzdialené od Košíc 391 kilometrov – po ceste i železnici je to samozrejme ešte viac – treba si dobre premyslieť logistiku, aby nám preprava do Varšavy a späť neukrojila veľa času zo soboty a nedele. Podarilo sa nám nájsť skutočne efektívnu dopravu do poľského hlavného mesta a späť (samozrejme prezradíme akú) a tak sme sa stali jednými z približne 2,8 milióna zahraničných turistov, ktorí každý rok Varšavu navštívia.
Uvedieme len niekoľko stručných informácií o Varšave – radšej dáme prednosť snímkam, ktoré dokumentujú aspoň zlomok toho, čo v tomto meste môžete vidieť. Varšava má 1,7 milióna obyvateľov, celá súvislá aglomerácia s okolitými mestečkami a obcami má viac než tri milióny obyvateľov. Ku koncu druhej svetovej vojny bolo temer celé mesto (okrem štvrte Praga) zničené. Enormným úsilím poľského ľudu bolo znovu postavené historické staré mesto (Stare Miasto), ktoré bola v roku 1980 spolu s takisto zreštaurovaným Kráľovským palácom (Zamek Królewski) zapísané do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Do prakticky pôvodného stavu boli obnovené aj mnohé ďalšie paláce, kostoly, divadlá, sochy či iné historické pamiatky, rozosiatie po celom meste. Celé zničené štvrte však už boli postavené podľa nových plánov a sú pretkané širokými bulvármi, takže automobilová doprava je aj v špičkách pomerne plynulá. Mesto je ústretové aj voči cyklistom – cyklotrasy v rámci mesta majú celkovú dĺžku 446 km. V ostatných rokoch sa vo Varšave postavilo niekoľko ultramoderných mrakodrapov, ktoré navrhli poprední svetoví architekti – tie však svojou výškou 237 m stále ešte zatieňuje známy Palác kultúry a vedy, postavený v rokoch 1952 – 1955 v štýle socialistického realizmu (je to siedma najvyššia budova v Európskej únii). Pri potulkách po Varšave míňame dôstojné pomníky F. Chopina, A. Mickiewicza, M. Curie-Sklodowskej i ďalších poľských osobností z oblasti umenia, kultúry, vedy ale i politiky a cirkevného života – Poliaci sa k odkazu svojich velikánov hrdo hlásia.
Stmieva sa a tak je načase vybrať sa späť do Košíc. A konečne prezradíme, aký spôsob prepravy do Varšavy a späť sme si zvolili, aby nám cestovanie neukrojilo príliš veľa z víkendu. Nie, neterigali sme sa desať hodín vlakom, ani sme nesedeli minimálne sedem hodín v aute, ale využili sme elegantnú možnosť leteckej dopravy, ktorú od konca marca ponúka poľská letecká spoločnosť LOT. Tá začala šesťkrát týždenne prevádzkovať pravidelnú linku Varšava – Košice – Varšava, pričom odlety z Košíc sú skoro ráno, odlety z Varšavy neskoro večer. Let medzi poľským hlavným mestom a východoslovenskou metropolou trvá približne hodinku. Vďaka spoločnosti LOT sa na leteckú mapu Košíc dostalo ďalšie európske hlavné mesto.
Rado Mlýnek
Foto: Rado Mlýnek