Tri lietadlá troch kategórií

Rovnako ako v minulých vydaniach nášho letiskového časopisu, aj v tomto čísle prinášame stručný opis trojice lietadiel, ktoré sú na našom letisku skôr vzácnymi než bežnými návštevníkmi. Náhoda chcela, že tentoraz predstavujeme tri lietadlá patriace do celkom odlišných kategórií a líšiace sa aj počtom a druhom motorov.
Ide o ľahké športové lietadlo s jedným piestovým motorom, viacúčelové lietadlo s dvomi turbovrtuľovými motormi a obchodné prúdové lietadlo – bizjet – s tromi vzadu umiestnenými prúdovými motormi. Všetky tieto tri lietadlá stáli pri svojom pobyte na našom letisku na vybavovacej ploche pred terminálom všeobecného letectva, takže boli takpovediac „ukryté“ pred zrakmi cestujúcich na pravidelných linkách.

Ladný „športiak“
Svojimi ladnými tvarmi, peknou farebnou úpravou trupu i aerodynamickými krytmi podvozka nás upútalo ľahké športové lietadlo so slovenskou poznávacou značkou OM-M300. Išlo o lietadlo typu Bristell, ktoré je výrobkom českej firmy BRM AERO s.r.o. sídliacej v Kunoviciach na Morave. Bristell sa vyrába vo verzii UL certifikovanej podľa európskych predpisov pre ultraľahké lietadlá (UL), i vo verzii LSA certifikovanej podľa amerických predpisov pre ľahké športové lietadlá (light sport aircraft).
Lietadlo poznávacej značky OM-M300 je verzie LSA, ktorej rozpätie krídiel je 9,13 m, dĺžka je 6,45 m a výška je 2,28 m. Šírka kabíny pre dvoch cestujúcich vedľa seba je 1,3 m. Maximálna vzletová hmotnosť verzie LSA je 600 kg, maximálna rýchlosť v horizontálnom lete je 250 km/h. Na pohon lietadiel Bristell sa používajú osvedčené motory Rotax v rôznych výkonových verziách, pokrývajúcich rozsah od 71 kW do 88 kW. Skratka BRM v názve výrobcu i názov lietadla Bristell odkazujú na meno hlavného konštruktéra, ktorým je Milan Bříštěla.

Tri lietadla_BRM Aero Bristell OM-M300 c.2

Unikátne vybavený stroj
Druhé lietadlo nás zaujalo jednak tým, že išlo o výrobok u nás veľmi málo známej firmy, a jednak svojím unikátnym vedeckým vybavením. Išlo o lietadlo s lotyšskou poznávacou značkou YL-FBI a s typovým označením BN-2T-4S Defender, ktoré je výrobkom malej britskej leteckej firmy Britten-Norman, sídliacej na ostrove Wight. Ide o jediného nezávislého výrobcu obchodných lietadiel vo Veľkej Británii.
Model Defender je na vojenské účely upravenou verziou lietadla BN-2 Islander, ktoré po prvý raz vzlietlo už 13. júna 1965. Všestranne využiteľná vojenská verzia Defender vystrojená závesníkmi na spodku krídiel po prvý raz vzlietla v máji 1970. Najnovšia verzia Defendera označená BN-2T-4S má trup predĺžený na 12,2 m a rozpätie krídiel zväčšené na 16,2 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 3 855 kg, dostup je 7 620 m, ekonomická cestovná rýchlosť je 278 km/h.

Tri lietadla_BN-2T-4S Defender YL-FBI c.1

Na pohon lietadla slúžia dva turbovrtuľové motory Rolls-Royce Allison 250-B17F s výkonom po 300 kW. Defender so značkou YL-FBI, ktorý nás nedávno navštívil, bol vyrobený v roku 2000 a od roku 2003 ho vlastní lotyšský Ústav pre environmentálne riešenia, ktorý ho vystrojil komplexným systémom na diaľkový prieskum zemského povrchu. Ako nám napísala pani Inese Suija – Markova, riaditeľka spomenutého ústavu, je lietadlo vystrojené systémom ARSENAL, ktorý integruje osem snímačov mapujúcich povrch našej planéty v ôsmich spektrálnych pásmach, od ultrafialovej oblasti cez viditeľné spektrum až po infračervené spektrum. Podľa pani Markovej je ich lietadlo BN-2T-4S Defender čo sa vybavenia týka svetovým unikátom.

Tri lietadla_BN-2T-4S Defender YL-FBI kokpit

Tri motory pre maximálny výkon
Tretím lietadlom je trojmotorový bizjet. Ide o lietadlo typu Falcon 900 EX, ktorého výrobcom je francúzska spoločnosť Dassault Aviation. Tá je v súčasnosti jediným výrobcom trojmotorových bizjetov na svete.
Falcon, ktorý u nás nedávno pristál, mal poznávaciu značku P4-GEM. Prefix P4, ktorý určuje štát, v ktorom je lietadlo registrované, mi bol neznámy a tak mi pomohla wikipedia: spomenutý prefix patrí Arube, malému ostrovu v Karibskom mori, ktorý je súčasťou Holandského kráľovstva. Typ Falcon 900 vznikol z menšieho typu Falcon, s ktorým má spoločné len krídlo, pričom priestrannejší trup je úplne nový.
Prototyp Falcona 900 uskutočnil prvý let 21. septembra 1984, dodávky zákazníkom začali v decembri 1986. Zlepšená verzia 900 EX vyznačujúca sa „skleneným“ kokpitom s farebnými displejmi, výkonnejšími motormi, zväčšenými palivovými nádržami a dlhším doletom, sa dodáva od roku 1996. Táto verzia, poháňaná tromi motormi Honeywell TFE731-60 s ťahom po 22,24 kN, má dolet až 8 400 km.

Tri lietadla_Dassault Falcon 900EX P4-GEM c.1

Autor/author & foto/photo: Rado Mlýnek