Ako hovorí jedno naše príslovie, nielen chlebom je živý človek – ak toto príslovie trošku preformulujeme do takpovediac leteckej podoby, možno povedať, že letiská nie sú „živené“ len veľkými dopravnými lietadlami, ale aj tými menšími, športovými lietadlami.
Naše letisko poskytuje posádkam týchto lietadiel služby v malom – ale útulnom – termináli s vlastnou vybavovacou plochou, ktorý nikto na letisku nenazve inak ako gatko. Toto slangové slovo je vlastne zdrobneninou skratky GAT: Táto skratka znamená General Aviation Terminal, čiže terminál všeobecného letectva. Z malých športových lietadiel, ktoré nedávno „zakotvili“ pred gatkom, stručne predstavíme, jedno vyrobené v Českej republike, druhé v Slovenskej republike.
Z-142 OM-UNA
Prvým z nich je lietadlo Z-142 so slovenskou poznávacou značkou OM-UNA, patriace Žilinskej univerzite, konkrétne jej Leteckému výcvikovému a vzdelávaciemu centru. Lietadlo OM-UNA s výrobným číslom 467 bolo vyrobené v tradičnom českom (moravskom) leteckom závode, ktorý dnes nesie názov Zlin Aircraft (predtým Moravan) a ktorý bol založený už v roku 1934 ako Zlínská letecká společnost.
Lietadlo Z-142 je to dvojmiestny dolnoplošník so šesťvalcovým radovým invertným (valce smerujú nadol) motorom a hydraulicky nastaviteľnou vrtuľou. Typ Z-142 vznikol vývojom modelu Z-42, od ktorého sa odlišuje najmä novým motorom, zjednodušeným krytom pilotného priestoru a modernejším prístrojovým vybavením. Lietadlo má rozpätie krídiel 9,16 m, dĺžku 7,33 m a výšku 2,75 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 1 090 kg, motor vyvíja maximálny výkon 156 kW. Celkovo bolo vyrobených 364 lietadiel typu Z-142, ktorého prototyp po prvý raz vzlietol v decembri 1978.
Viper SD-4 RTC
Druhým ľahkým „vzdušným športiakom“, ktorý nedávno využil služby nášho gatka, bolo lietadlo typu Viper SD-4 RTC so slovenskou poznávacou značkou OM-BAG. Lietadlo je výrobkom slovenskej firmy Tomark, ktorá sídli v neďalekom Prešove. Viper – zmija – vzlietol po prvý raz v roku 2006, verejnú premiéru mal na leteckej výstave Aero Friedrichshafen v roku 2007.
Lietadlo s dvomi sedadlami vedľa seba má rozpätie krídiel 8,4 m, dĺžku 6,4 m a výšku 2,2 m, jeho maximálna vzletová hmotnosť je v závislosti na type certifikácie 472,5 kg alebo 600 kg. Na pohon lietadla slúži osvedčený motor Rotaz 912 výkonu 60 kW alebo 75 kW. Na snímke je verzia RTC, ktorá získala typový certifikát EASA (Európska agentúra pre bezpečnosť letectva) a stala sa tak prvým slovenským lietadlom, certifikovaným v kategórii LSA (Light Sport Aircraft).
Text a foto: R. Mlýnek