Trio turbovrtuľových lietadiel

L-410 CAF 2710

Dopravné turbovrtuľové lietadlá nie sú na našom letisku žiadnou zvláštnosťou – České aerolínie spájajú lietadlami typu ATR 42/72 východoslovenskú metropolu s českým hlavným mestom, zatiaľ čo Austrian Airlines lietajú z Viedne do Košíc (aj) lietadlami DHC-8-400. Okrem týchto typov dopravných lietadiel na kratšie regionálne trate sa na našom letisku z času na čas vyskytnú aj menšie lietadlá, poháňané turbovrtuľovými motormi.

Nedávno sa na našom letisku v priebehu niekoľkých dní objavili tri menšie turbovrtuľové lietadlá, z toho dva rovnakého typu. Prvým z nich bolo lietadlo L-410 Turbolet, patriace českému vojenskému letectvu. Išlo o lietadlo s evidenčným (trupovým) číslom 2710 (to sú štyri posledné číslice výrobného čísla 922710),  ktoré podnik Let v moravských Kunoviciach vyrobil v roku 1992. Lietadlo verzie UVP-E20D bolo dodané vtedajšej letke Ministerstva vnútra (tá slúžila na prepravu českých vládnych činiteľov) a nieslo civilnú poznávaciu značku OK-BYF. Jednou z technických zaujímavostí tohto stroja bolo pancierovanie pomocou kevlarových plátov, pokrývajúcich spodnú časť lietadla až po okná, Po zrušení spomenutej letky sa v roku 1999 lietadlo dostalo do stavu 6. základne dopravného letectva, sídliacej na letisku Kbely pri Prahe. Po reorganizácii v roku 2003 je lietadlo v stave 24. základne v Kbeloch. V roku 2013 bolo lietadlo odstavené a v roku 2016 bolo pozemnou cestou prevezené do Kunovíc, kde bola na ňom vykonaná generálna revízia, ukončená vlani v lete. V rámci revízie dostalo lietadlo nový interiér na prepravu VIP cestujúcich. Na povrch lietadla bol aplikovaný efektný sivo-strieborný náter s metalickým efektom, ktorý je prekrytý bezfarebným lakom. Prvý prototyp dvojmotorového turbovrtuľového lietadla L-410 Turbolet vykonal svoj prvý let 16. apríla 1969, so sériovou výrobou sa začalo v roku 1971. Odvtedy sa vyrobilo viac než 1 200 turboletov, pričom ich najväčším odberateľom bol vtedajší Sovietsky zväz, dnes je to Rusko. Možno ešte dodať, že dnes sa bývalá firma Let Kunovice nazýva Aircraft Industries a jej vlastníkom je ruská firma UGMK.

Český vojenský Turbolet sa na našom letisku „stretol“ s jedným z dvoch ďalších turbovrtuľových lietadiel, ktoré u nás nedávno pristáli. Išlo o lietadlá rovnakého typu PC-12/47E, ktoré sú výrobkom švajčiarskej firmy Pilatus Aircraft. Firma Pilatus ohlásila začiatok vývoja typu PC-12 v októbri 1989, prvý vzlet jedného z dvoch prototypov sa uskutočnil v máji 1991. Letové skúšky ukázali na potrebu modifikácie krídiel a preto typ PC-12 získal švajčiarsku certifikáciu až v marci 1994, americkú (podľa predpisov FAA) v polovici júla 1994. Obe lietadlál, ktoré nedávno pristáli na našom letisku, sú verzie PC-12/47E, ktorá bola certifikovaná v roku 2008 a vyznačuje sa modernizovanou avionikou a výkonnejším motorom. Jedno z lietadiel má českú poznávaciu značku OK-PCC a jeho prevádzkovateľom je firma T-air. Lietadlo s výrobným číslom 1344 bolo vyrobené v roku 2012 a jeho kabína pojme deväť cestujúcich. Druhé lietadlo nesie nemeckú značku D-FUEL, jeho výrobné číslo je 1038 a bolo vyrobené v roku 2008. Lietadlo PC-12, ktoré je podľa výrobcu najväčším v súčasnosti vyrábaným jednomotorovým lietadlom na svete, je mimoriadne úspešné – firma Pilatus ich vyrobila už vyše 1 500.

 

Text a foto R. Mlýnek

Rado Mlýnek PC-12-47E  D-FUEL