Uplynulý rok bol v histórii letiska Košice najúspešnejším a podľa všetkého bude v nastavenom trende pokračovať. Pribúdajú nové spoje Košice – Zürich a Košice – Zadar, nové destinácie chartrových letov i vylepšené služby pre cestujúcich. O tom, na čo všetko sa môžu zákazníci tešiť, čo považuje za najsilnejšiu stránku letiska, ale i o kariérnej ceste či pracovnom dni sme sa porozprávali s „hlavou“ košického letiska Thomasom Dworschakom.
Letisko vlani zaznamenalo najúspešnejšiu sezónu vo svojej histórii – prepravilo až o 11 percent viac cestujúcich v porovnaní s rokom 2022. Uviedli ste, že s takýmto číslom ste vôbec nerátali. Čomu pripisujete tento úspech?
Fenomenálny úspech minulého roka bol výsledkom viacerých faktorov. Predovšetkým je výsledkom našej stratégie rozširovania siete pôsobenia a zvyšovania kvality služieb. Využili sme aj rastúci dopyt po cestovaní po pandémii, pretože ľudia dychtili objavovať nové destinácie. Zásadnú úlohu zohralo odhodlanie nášho tímu zlepšovať zákaznícku skúsenosť a naše partnerstvá s leteckými spoločnosťami. K nárastu osobnej dopravy výrazne prispela aj rastúca atraktívnosť Košíc ako turistickej a obchodnej destinácie.
Čo aktuálny rok, máte ambíciu prekonať vlaňajší úspech?
Podľa našich informácií by tento rok mal byť tiež veľmi intenzívny, pravdepodobne dokonca ešte rušnejší ako rok 2023. Neustále hľadáme nové príležitosti na rozšírenie našej siete letov, zlepšenie letiskových zariadení a poskytovanie výnimočných služieb. Ambície teda určite sú, no sú tu aj isté riziká. Najmä zmena situácie na Ukrajine a eskalácia konfliktu na Blízkom východe by mohla mať zásadný vplyv na letectvo v Európe.
Verejnosť sa už teraz teší na nové spoje Košice – Zürich a Košice – Zadar. Prečo práve tieto destinácie?
Výber Zürichu a Zadaru bol založený na dôkladnej analýze trhu a dopyte cestujúcich. Zürich je kľúčovým obchodným uzlom a spolu so Swiss International Airlines predpokladáme značný dopyt po podnikových cestách. Zadar je na druhej strane obľúbenou turistickou destináciou a lety dvakrát týždenne sú ideálnou alternatívou 10-hodinovej cesty autom. Tieto trasy sú súčasťou našej stratégie ponúkať rôzne možnosti cestovania – pre obchodných cestujúcich, turistov i kvôli návšteve priateľov a príbuzných.
Minulý rok boli najúspešnejšími destináciami Antalya, Larnaca, Hurghada, Rodos a Burgas. Ide o miesta, ktoré sa pravidelne opakujú alebo sa sympatie cestujúcich z roka na rok skôr menia?
Tieto destinácie sú neustále obľúbené, čo odráža preferencie našich cestujúcich letieť na slnečné dovolenky. Zároveň sú však v dovolenkovej ponuke vždy vítané nové prírastky. Na leto 2024 tour operátori ponúkajú niekoľko nových zaujímavých destinácií, akými sú Podgorica, Zakynthos, Tirana, Izmir alebo Palma de Mallorca, vďaka čomu je letisko Košice atraktívnou bránou pre oddychovú dovolenku.
Minulý rok ste mali v pláne vyslať 600 chartrových letov. Ako to bude v roku 2024? Bude sa toto číslo pre veľký záujem zvyšovať?
Vzhľadom na stúpajúci záujem o chartrové lety a na základe spätnej väzby od tour operátorov sme optimistickí, že tento počet v roku 2024 navýšime.
Čo považujete za najsilnejšiu stránku košického letiska?
Najsilnejšou stránkou letiska Košice je jeho strategická poloha spojená so silným zameraním na služby zákazníkom. Naša lokalita slúži ako vstupná brána na východné Slovensko a do blízkych regiónov, ponúka veľký potenciál pre cestovný ruch aj podnikanie.
Čo vy a lietanie? Pamätáte si ešte na svoj prvý let?
Dodnes si svoj prvý let dobre pamätám. Bolo to do Londýna v roku 1982. Mal som vtedy 10 rokov a bol som veľmi vzrušený, najmä pri štarte. Fascinácia lietaním mi ostala na celý život.
Aká bola vaša kariérna cesta na košické letisko a pozíciu výkonného riaditeľa?
To je dlhší príbeh. Vyštudoval som informatiku a v 90. rokoch som pracoval ako softvérový vývojár a neskôr ako projektový manažér v širokom spektre odvetví – v pozícii externého konzultanta. Postupom času technika ustúpila do úzadia a ja som sa sústredil na ľudský prvok v IT. Moja posledná pozícia konzultanta ma zaviedla v roku 2008 na viedenské letisko, kde som mal celkovú zodpovednosť za výmenu základného systému, ktorý mal v tom čase viac ako 35 rokov. Po úspechu projektu som v roku 2012 dostal príležitosť pomôcť formovať reštrukturalizáciu IT ako zamestnanec a zároveň detailne spoznať letecký biznis prostredníctvom školiaceho programu manažmentu letísk na University of Cranfield.
Tieto poznatky som potom mohol využiť v rôznych pozíciách, aby som prispel k masívnemu rozvoju viedenského letiska. Od roku 2020, práve na začiatku pandémie koronavírusu, som bol približne jeden a pol roka zodpovedný za celé IT oddelenie ako zástupca mojej priamej manažérky počas jej materskej dovolenky. Bolo to veľmi intenzívne a poučné obdobie.
Po jej návrate mi bola ponúknutá pozícia generálneho riaditeľa na košickom letisku, kde som mal vystriedať Michaela Tmeja, čo som po intenzívnych diskusiách s rodinou vďačne prijal. Zároveň však stále riadim digitalizáciu a inovácie na viedenskom letisku.
Suma sumárum, nachádzam sa vo veľmi vzrušujúcej životnej fáze, v ktorej môžem profesionálne využiť všetky svoje silné stránky a záujmy. A naozaj ma to baví.
Nastúpili ste vo februári 2022. Čo bolo pre vás na začiatku najnáročnejšie?
Najväčšou výzvou bol nový rytmus života. Cestujem takmer každý druhý týždeň, ale ako rodina sme sa s tým dokázali veľmi rýchlo vysporiadať.
Ako vyzerá váš typický pracovný deň?
Vstávam skoro ráno, zvyčajne o 6:00. Po veľkej káve si prečítam svoje personalizované správy zostavené asistentom AI a potom sa pripravujem na deň. Znovu si prechádzam kalendár a úlohy a kontrolujem e-maily, či sa v nich nenachádzajú dôležité zmeny.
Samozrejme, samotná práca potom pozostáva z množstva stretnutí, online aj osobne, počas ktorých riešim rôzne témy. Zámerne si však v kalendári vyhradzujem čas aj na prácu na svojich osobných úlohách. Medzitým prichádzajú nepredvídané veci, takže čas zvyčajne letí veľmi rýchlo. Poslednou úlohou pracovného dňa je zvyčajne plánovanie nasledujúceho dňa alebo v piatok plánovanie budúceho týždňa.
Aký typ manažéra ste? Aké sú vaše silné stránky?
Vždy sa snažím mať okolo seba silný tím, ktorý je vybavený rôznymi individuálnymi prednosťami a je schopný zvládnuť takmer všetky situácie. Spätnú väzbu dávam a žiadam priebežne, pretože som presvedčený, že osobnostne a tímovo sa môžete rozvíjať zmysluplne len vtedy, ak akceptujete aj iné názory.
Vopred vkladám do ľudí veľkú dôveru a snažím sa každému z mojich zamestnancov poskytnúť čo najviac tvorivej slobody v jasne dohodnutom prostredí. Napriek tomu si chcem a potrebujem zachovať určitý nadhľad, ktorý si zabezpečujem pravidelnými osobnými stretnutiami. Rád pomáham druhým, súkromne aj pracovne. Preto sa vždy snažím vžiť do kože iných ľudí. Myslím si, že jednou z mojich silných stránok je najmä schopnosť uchopiť a analyzovať veľmi zložité súvislosti, ktoré potom dokážem spracovať a vysvetliť aj ostatným.
Ktorá destinácia vám osobne zatiaľ učarovala najviac?
Rád lietam a učím sa vďaka tomu viac o iných kultúrach a krajinách a stále mám na svojom bucket liste veľa neprebádaných kútov sveta.
Moje obľúbené miesto je zatiaľ Grécko, najmä Kréta. Bol som tam už desaťkrát a milujem rozmanitosť tamojšej krajiny, ľudí a jedál. Keď vystúpim z lietadla, cítim sa, akoby to bol môj druhý domov.
Aký je váš hlavný cieľ – ambícia v rámci pozície generálneho riaditeľa košického letiska?
Mojím prvoradým cieľom je posilniť letisko Košice ako popredný regionálny uzol, ktorý je známy vynikajúcimi službami, rôznorodými spojeniami a ako významný prispievateľ do miestnej ekonomiky.
Čo sa vám ako Rakúšanovi najviac páči na Slovensku? Čo máte najradšej na Košiciach?
Prírodné krásy a bohaté kultúrne dedičstvo Slovenska sú skutočne pozoruhodné. V Košiciach sa mi páči najmä ich živá komunita, história, kultúra a srdečnosť ľudí.