100. výročie prvého komerčného letu

Prvý komerčný let z Košíc do Bratislavy a späť sa uskutočnil 5. mája 1924, keď Československé státní aerolinie (ČSA) otvorili prvú pravidelnú linku na trase Bratislava – Košice – Bratislava. Uvedený deň sa považuje za počiatok pravidelného leteckého spojenia východoslovenskej metropoly s domácimi a postupne aj zahraničnými letiskami a svetom.

Stručne spomenieme okolnosti vzniku prvej leteckej linky do Košíc. Už pred príletmi civilných lietadiel do Košíc mohli obyvatelia tohto mesta a okolitých dediniek vidieť na oblohe lietajúce stroje. Prvým z nich bol balón Turul, zapožičaný maďarským aeroklubom, ktorý sa do vzduchu vzniesol 14. júla 1906, a to nad dnešnou mestskou časťou Krásna nad Hornádom. V roku 1910 sa na rovnakom mieste konal prvý letecký deň, na ktorom sa predstavili tri lietadlá. V roku 1920 bolo zriadené prvé vojenské letisko, ktoré slúžilo aj civilnej prevádzke. Letisko s trávnatým povrchom sa nachádzalo medzi dnešnou Južnou triedou a železničnou traťou, pričom dodnes existuje bývalá staničná budova ČSA – stojí neďaleko križovatky Cintorínskej ulice s Južnou triedou. V roku 1925 sa na vtedajšom košickom letisku uskutočnil veľký letecký deň a občas sa na košickej oblohe objavili aj vzducholode. To už trošku predbiehame dobu a najmä historický dátum 5. máj 1924, keď sa uskutočnil premiérový let na prvej pravidelnej linke spoločnosti ČSA, spájajúcej Bratislavu s Košicami. Pre ČSA to bola druhá linka, pričom prvá spájala Prahu s Bratislavou – linka do Košíc bola prakticky predĺžením spoja do budúceho hlavného mesta Slovenska. Budovanie siete liniek malo svoju logiku, danú podlhovastým pôdorysom mladého československého štátu. Vláda sa usilovala čím skôr vytvoriť akúsi transverzálnu sústavu štyroch letísk, ktorá na západe začínala Prahou, pokračovala letiskami v Bratislave a Košiciach, a v budúcnosti by končila letiskom v Užhorode (ten vtedy patril do Československa).

Na otvoren. linky z Bratislavy do Košíc sa začalo intenzívne pracovať prakticky hneď po otvorení linky ČSA z Prahy do Bratislavy (išlo vlastne o jej predĺženie). Ako istú nepriazeň osudu možno spomenúť fakt, že otvorenie prvej linky bolo plánované na 28. október 1923, teda na piate výročie vzniku samostatného československého štátu, počasie „rozhodlo“ inak a premiérový let musel byť odložený na 29. október. Podľa dobovej tlače však 5. mája 1924, pri premi.rovom lete na druhej pravidelnej linke ČSA, spájajúcej Bratislavu s východoslovenskou metropolou, už všetko klapalo ako malo. Na trávnatej ploche košického letiska sa medzi niekoľkými vojenskými lietadlami svojím náterom vynímalo jediné civilné lietadlo. Išlo o jednomotorový dvojplošník typu A.14 (niekedy označovaný len A 14 alebo A-14),ktorý bol upravenou verziou nemeckého lietadla Brandenburg CI, vyvinutého počas prvej svetovej vojny. Preto bolo toto lietadlo nazývaný len Brandenburg, v pilotnom slangu dokonca len skrátene Branďák. Lietadlo A.14 malo rozpätie horného krídla 12,3 m, dolného krídla 11,75 m, dĺžku 8,4 m, výšku 3,13 m a poháňal ho šesťvalcový vodou chladený piestový radový motor, ktorý vyvíjal maximálny výkon 170 kW, čo postačilo na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 170 km/h. K nízkej hmotnosti – len 933 kg – prázdneho lietadla prispelo najmä to, že krídla i trup boli zhotovené z dreva a potiahnuté plátnom. Maximálna vzletová hmotnosť bola 1 275 kg. Na vzlet potrebovalo rozjazd len 45 m, dojazd pri pristátí bol 60 m. V rokoch 1924 – 1925 bolo lietadlo A-14 hlavným typom v lietadlovej flotile ČSA. Možno pripomenúť, že lietadlo A-14 malo otvorenú kabínu, v ktorej boli dve sedadlá za sebou – vpredu pre pilota, vzadu pre cestujúceho. Pred odletom bolo treba „zapn.ť“ klimatizáciu pre cestujúceho, ktorý by inak pri rýchlosti letu 150 km/h poriadne premrzol. To „zapnutie“ treba brať doslova, pretože mechanici obliekli cestujúceho do kožušinovej kombinézy a poriadne ju pozapínali, navyše dostal pasažier vysokú teplú obuv, leteckú kuklu s okuliarmi a dlhý šál. Faktografiu premiérového letu medzi Bratislavou a Košicami, ktorý sa uskutočnil 5. mája 1924, doplníme informáciou, že let absolvovalo lietadlo Aero A-14 s výrobným číslom 09 a registračnou značkou L-BARG. Prvým cestujúcim z Košíc do Bratislavy bol Józef Jarno, prvým cestujúcim z nášho letiska do Bratislavy bol Jan Hrabě – obaja páni boli novinári.

Inauguračný let na novej pravidelnej linke z Košíc do Bratislavy a späť, ktorý sa uskutočnil 5. mája 1924, bol významnou udalosťou nielen pre Košice a východné Slovensko, ale pre celé Slovensko. Premiérový let pripomína aj pamätná tabuľa, osadená v máji 2004 pri príležitosti 80. výročia linky. Tabuľa je umiestená v termináli.