Čas letí veľmi rýchlo a tak sa zdá až neuveriteľným, že už uplynulo dvadsať rokov odo dňa, keď na našom letisku po prvý raz pristálo lietadlo rakúskej spoločnosti Austrian Airlines na novozavedenej pravidelnej linke z Viedne do Košíc a späť. Stalo sa tak 15. apríla 1996. Frekvencia letov medzi rakúskou a východoslovenskou metropolou sa postupne zvyšovala. Tohtoročný letný letový poriadok ponúka na trase Viedeň – Košice – Viedeň až dvanásť letov týždenne.
Doteraz používala spoločnosť Austrian na linke medzi Košicami a Viedňou turbovrtuľové lietadlá Q400 (výrobok kanadskej firmy Bombardier) a prúdové lietadlá Fokker 70/100 (výrobok dnes už neexistujúcej holandskej spoločnosti Fokker). Pri príležitosti dvadsiateho výročia otvorenia linky z Viedne do Košíc začal Austrian nasadzovať na svoju „košickú“ linku aj nový typ lietadla, ktorý je novinkou vo flotile rakúskeho národného dopravcu. Ide o dvojmotorové prúdové lietadlo E195, ktoré je výrobkom brazílskej spoločnosti Embraer. Po prvý raz nasadil Austrian typ Embraer E195 na večernú linku OS743 z Viedne do Košíc v piatok 4. marca. Embraery budú do Košíc zatiaľ lietať na nepravidelnej báze, spravidla na piatkovej večernej linke (s odletom späť do Viedne v sobotu ráno).
Uveďme aspoň stručne základné technické a prevádzkové informácie o type Embraer E195. Tento typ patrí do rodiny, ktorú Embraer označuje E-Jet a do ktorej patria štyri typy – dva menšie (E170 a E175) a dva väčšie (E190 a E195). Zámer vyvinúť a vyrábať novú rodinu dvojmotorových prúdových lietadiel oznámil brazílsky výrobca verejnosti na parížskom aerosalóne v júni 1999. Prvou vyrábanou verziou bola verzia E170, ktorej prototyp uskutočnil prvý vzlet 19. februára 2002. Tento typ bol certifikovaný vo februári 2004, prvým užívateľom týchto lietadiel sa v marci 2004 stala poľská letecká spoločnosť LOT. Verzie E190/195 sa od svojich menších bratov odlišujú väčšími krídlami, väčším horizontálnym stabilizátorom a novými motormi. Prvý vzlet verzie E195 sa uskutočnil začiatkom decembra 2004. Lietadlo Embraer 195 má rozpätie krídiel 28,7 m, dĺžku 38,7 m a výšku 10,6 m. Maximálny počet cestujúcich je 122, lie-tadlá spoločnosti Austrian majú 120 sedadiel. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 50 800 kg, maximálna pristávacia hmotnosť je 45 000 kg. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory General Electric CF34-10E, každý s maximálnym ťahom 82,2 kN. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 835 km/h, maximálna cestovná výška je 12 500 metrov. Dolet s maximálnym zaťažením je 2 140 km. Typ E195 spotrebuje na jedno sedadlo približne o dvadsať percent menej paliva ako dosluhujúce fokkery a je teda nie len úspornejší, ale aj šetrnejší k životnému prostrediu. Cenníková cena lietadla E195 je okolo 48 miliónov eur. Možno podotknúť, že typ E195 je v literatúre označovaný aj ako E-195 či ERJ-195 (skrat-ka ERJ znamená Embraer Regional Jet, teda regionálne prúdové lietadlo formy Embraer), pričom jeho oficiálne firemné označenie, uvedené v certifikačnom dokumente, je ERJ-190-200.
S obmenou a súčasne aj modernizáciou lietadlového parku začal Austrian začiatkom tohto roka a do konca roka 2017 bude všetkých 21 lietadiel Fokker 70/100.nahradených 17 lietadlami Embraer E195. Mimochodom, fokkery neskončia v šrote, pretože Austrian našiel pre ne kupca – je ním austrálska charterová spoločnosť Alliance Aviation Services.
Na snímkach z nášho letiska je lietadlo E195 s poznávacou značkou OE-LWD, ktoré je jedným zo zatiaľ len niekoľkých embraerov, ktoré má v svojej flotile spoločnosť Austrian. Ide o lietadlo s vý-robným číslom 411, ktoré bolo 2. marca 2011 dodané spoločnosti Lufthansa City-line, pre ktorú lietalo so značkou D-AEBF. Spoločnosť Austrian, ktorá je súčasťou skupiny Lufthansa, prevzala toto lietadlo 31. októbra 2015. Istou perličkou je, že do farieb Austrian bolo lietadlo, ktoré nesie meno Central Europe (stredná Európa), prelakované v Bratislave.
Rado Mlýnek
Foto: Rado Mlýnek