S košickým primátorom Richardom Rašim sme sa porozprávali o jeho vzťahu k lietaniu, o jeho obľúbených dovolenkových destináciách i o tom, ako vníma význam košického letiska pre mesto a celý región.
Aký je Váš vzťah k lietaniu?
Leteckú prepravu využívam predovšetkým na rýchle presuny kvôli práci, ale nevyhýbam sa jej ani v súvislosti s cestovaním za oddychom, teda na dovolenky. Štatisticky je totiž letecká doprava považovaná za najbezpečnejšiu a najrýchlejšiu.
Čo nikdy nesmie chýbať vo Vašej príručnej batožine?
Napríklad mobilný telefón s pripojením na internet, nabíjačka, doklady, kreditka, no a pri cestovaní do dovolenkových destinácií aj fotoaparát, prípadne niečo dobré na čítanie.
Ako zvyknete tráviť čas na letiskách?
Je to rôzne, podľa okolností. Ak stihnem prísť na letisko včas, alebo lietadlo mešká, idem do reštaurácie na niečo dobré. No a keďže mám tri dcéry, niekedy je nevyhnutné zastaviť sa v letiskovom duty free shope na menší nákup. Našťastie, nestáva sa to často :)
Ktoré sú Vaše obľúbené dovolenkové destinácie?
Učarovali mi viaceré, niektoré menej, iné viac, ale čo sa mňa osobne týka, veľmi rád chodím a navštevujem, ba dalo by sa povedať, že doslova milujem Chorvátsko, Španielsko a Taliansko. Nielen kvôli príjemnému prostrediu a klíme, ale i kvôli tamojším veľmi pohostinným a milým ľuďom.
Ako vnímate letisko Košice a jeho význam pre mesto a región?
Veľmi ma teší, že letisko napreduje a spája už Košice nielen s Bratislavou, Viedňou, Prahou a Londýnom, ale i sedemnástimi dovolenkovými destináciami, od Grécka cez Taliansko až po Cyprus. Mimoriadny význam má z pohľadu rozvoja turizmu, ale i nadviazania zahraničných vzťahov či prilákania potenciálnych zahraničných investorov. Košice sa tak dostávajú čoraz viac do povedomia.
Čo robí mesto Košice pre to, aby to Košíc prišlo viac turistov?
Dávame o sebe vedieť čo najviac. Organizujeme informačné cesty pre zahraničných novinárov, zástupcov cestovných kancelárií a tour operátorov. Prezentujeme sa na špecializovaných výstavách cestovného ruchu v zahraničí aj inzerovaním v špecializovaných časopisoch. Súčasťou našej stratégie sú rôzne atraktívne podujatia, napríklad veľmi obľúbené Košické Vianoce, Oslavy dňa mesta Košice, Košické slávnosti vína, Košice Gurmán Fest, Use the city festival. Turisti majú k dispozícií tlačeného sprievodcu mestom vydávaného v piatich jazykoch, tlačenú mapu a špeciálnu mestskú turistickú kartu „Košice Welcome Card“.
Čím sa mesto snaží presvedčiť zahraničných investorov, aby investovali v Košiciach?
Ponúkame tri moderné priemyselné parky, košické univerzity či stredné školy zaručujú dostatočný počet kvalifikovaných pracovných síl a výskumného potenciálu. Investorom pomáhame najmä v oblasti poskytovania rýchlych a presných informácií o možnostiach investovania, prekonávania byrokracie, kontaktovania samosprávnych a štátnych orgánov. Za našu výhodu považujem práve letisko, vhodné pre nákladnú i osobnú prepravu a situované blízko mesta. Na roky 2014-15 máme množstvo cieľov a plánov. Hlavnou ambíciou Košíc je zachovanie ich významu ako regionálnej metropoly, s cieľom posilnenia tejto pozície v širšom, medzinárodnom meradle.
Autor: Juraj Toth
Foto: Mesto Košice