Keď sa na to pýtam svojich priateľov, ktorí prileteli do Košíc, obvyklá odpoveď znie: „Netuším.“ A ako je to s vami? Poznáte typy lietadiel pristávajúcich na našom letisku na pravidelných linkách z Bratislavy, Viedne, Prahy a Londýna? Ak nie, tu je ich stručná charakteristika.
Striktne vzaté, rakúska spoločnosť Austrian Airlines používa na svojej linke Viedeň – Košice – Viedeň až tri typy lietadiel – dva prúdové a jeden turbovrtuľový. No pretože typy Fokker 70 a Fokker 100 sa líšia len dĺžkou trupu (a tým aj kapacitou), niekedy sa zvyknú spoločne označovať ako Fokker 70/100.
Fokker 100 je dvojmotorové prúdové lietadlo 100-miestnej kategórie, ktoré vyrábala dnes už neexistujúca holandská firma Fokker. Prvý vzlet tohto lietadla sa uskutočnil 30. novembra 1986, do služby bolo zavedené vo februári 1988. Austrian má vo svojej flotile 15 lietadiel Fokker 100 s kabínou konfigurovanou pre sto cestujúcich. Maximálna cestovná rýchlosť tohto typu je 820 km/h, maximálny dolet s plným zaťažením je 2 000 km. Fokker 70 je o 4,6 metra kratší ako „stovka“ a jeho kapacita je 80 cestujúcich. Vo flotile Austrian je deväť lietadiel tohto typu.
Druhým (alebo, ak chcete, tretím) typom, ktorý Austrian používa na linke do Košíc a späť, je dvojmotorový turbovrtuľový Bombardier Q400. Tento typ je najnovšou verziou pôvodného modelu Dash 8 resp. DHC-8 od spoločnosti de Havilland Canada (tá sa stala v roku 1992 súčasťou firmy Bombardier) a po prvý raz vzlietol 20. júna 1983. Predĺžená a zlepšená verzia Q400 (pôvodne označená Dash 8-400) pre 70 – 78 cestujúcich sa do služby v leteckých spoločnostiach dostala v roku 2000. Táto verzia je vystrojená unikátnym systémom aktívneho potláčania hluku v kabíne – tá je relatívne „tichá“, čo dokumentuje aj písmeno Q v označení lietadla (Q značí quiet, čiže tichý). Austrian má 14 lietadiel typu Q400 s kabínou pre 76 cestujúcich. Cestovná rýchlosť lietadla je 665 km/h, maximálny dolet je okolo 1 600 km.
Ďalším dvojmotorovým turbovrtuľovým lietadlom, ktoré pravidelne pristáva na našom letisku, je ATR42/72 (opäť ale možno hovoriť o dvoch typoch – ATR42 a ATR72). Používajú ich České aerolínie na linkách medzi Prahou a Košicami (buď priamych alebo cez Bratislavu). Môžeme spomenúť, že linka z Prahy do Košíc má už 90 rokov! Model ATR42, vyvinutý francúzsko-talianskou firmou ATR, uskutočnil prvý vzlet 16. augusta 1984. Terajšou produkčnou verziou je verzia -500, ktorá má nové motory, nové vrtule, zvýšenú vzletovú hmotnosť a modernizovanú kabínu pre cestujúcich. 50-miestny typ ATR42-500 bol certifikovaný v júli 1995 a ČSA majú štyri lietadlá tohto typu. Model ATR72 bol vyvinutý z typu ATR42 za účelom zvýšenia prepravnej kapacity (až na 70 cestujúcich), pričom trup bol predĺžený o 4,5 m, zväčšilo sa rozpätie krídiel, inštalovali sa výkonnejšie motory a zväčšili sa palivové nádrže. Modernizovaná verzia ATR72-500 so šesťlistovými vrtuľami bola certifikovaná v januári 1997. ČSA majú v svojej flotile tri lietadlá ATR72-500, ktoré sú konfigurované pre 64 cestujúcich. Maximálna rýchlosť tejto verzie je 695 km/h, dolet je 1 556 km a maximálna cestovná výška je 7 620 m.
V súčasnosti jedinou spoločnosťou, ktorá na linke do Košíc (z letiska Londýn Luton) používa prúdové lietadlá, je spoločnosť Wizz Air – najväčší nízkonákladový prepravca v strednej a východnej Európe. Wizz Air, ktorý nedávno oslávil desiate výročie prevádzky na svojej prvej linke, má unifikovanú flotilu, pozostávajúcu z 51 lietadiel typu Airbus A320, vystrojených 180 pohodlnými, kožou potiahnutými sedadlami. Typ A320 je zakladajúcim členom rodiny „jednouličkových“ airbusov, kde dnes patria dve kratšie verzie (A318 a A319) a jedna dlhšia verzia (A321).
Program A320 bol spustený v marci 1982, prvý let sa uskutočnil 22. februára 1987, certifikácia bola tomuto typu udelená vo februári 1988. Lietadlá A320 spoločnosti Wizz Air majú maximálnu vzletovú hmotnosť 71,5 tony, ich ekonomická cestovná rýchlosť je 840 km/h, dolet je okolo 3 600 km a palivové nádrže pojmú 24 000 litrov. Poznámka pre leteckých fanúšikov: lietadlá A320 Wizz Airu sú vystrojené dvomi rôznymi typmi koncových nástavcov krídiel, ktoré zlepšujú účinnosť a znižujú spotrebu – staršie lietadlá majú zvislé „krídelká“ či plôtiky (wingtip fences), novšie majú 2,4 m vysoké winglety, ktoré Airbus nazýva sharklets (shark je žralok).
Autor a foto: Rado Mlýnek