Na krídlach histórie – objavte darované prezidentské lietadlá

Múzeum letectva a dopravy v Košiciach je prvým múzeom na Slovensku, ktoré približuje vývoj letectva. Od roku 2002 sa nachádza v areáli Letiska Košice. V 5 hangároch sa skrýva 52 exponátov.

Košice sú s letectvom späté už od minulosti – uskutočnilo sa tu niekoľko z prvých letov balónom na Slovensku. Od roku 1924 bolo v Košiciach 2. letisko na Slovensku, najvýznamnejší letecký uzol na východe vtedajšej Československej republiky. V 50. rokoch 20. storočia zas bola v Košiciach založená Vysoká vojenská letecká škola. Preto sa niet čomu čudovať, že práve v Košiciach je Múzeum letectva a dopravy.

foto k článku: Múzeum letectva a dopravy (oficiálne stránky a sociálne siete)

Ide o vysunutú expozíciu Slovenského technického múzea v Košiciach. Návštevníkom približuje históriu a vývoj letectva a leteckej techniky od prvých pokusov ľudí vzlietnuť k oblakom. V múzeu sa nachádzajú originály stíhacích lietadiel a vrtuľníkov, repliky historických lietadiel či makety leteckých modelov. Pozostáva z expozícií rozdelených podľa historických etáp a zamerania.

Počiatky letectva do roku 1945

Expozícia pozostáva zo vzácnych vyše 20 originálnych motorov z celého sveta, tie najstaršie sú z rokov 1915/1916. Z československých predvojnových výrobcov leteckých motorov je tu zastúpená značka Tatra a Zbrojovka Brno. Posledné exponáty súvisia s 2. svetovou vojnou, napríklad letecký motor Mikulin AM-38F zo sovietskej konštrukčnej školy či jeden z najpoužívanejších nemeckých motorov vojny Daimler Benz  DBDB a BMW 801.  

Letectvo od roku 1945

Cenným exponátom tejto expozície je letecký motor WalterMinor 4-III z 50. rokov minulého storočia. Jej súčasťou je aj prvé československé prúdové lietadlo L-29 Delfín. Letecký priemysel Československa v 50 – 60. rokoch minulého storočia dokumentujú lietadlá L-200 Morava a Vetroň Blaník. Blaníky slúžia dodnes u mnohých vojenských letectiev po celom svete – Chile, Argentína, Kanada, Veľká Británia.

Galéria prezidentských lietadiel

Je dominantou celého múzea. Pozostáva z darov od predstaviteľov štátov a vlád 14 krajín Európy, USA a Číny. Ide o ojedinelú zbierku zahraničnej leteckej techniky nielen na Slovensku, ale aj v Európe. Z veľkej časti za ňu múzeum vďačí bývalému prezidentovi Slovenskej republiky a exprimátorovi Košíc Rudolfovi Schusterovi.

Prvým oficiálnym darom bol dar prezidenta Ukrajinskej republiky – lietadlo SU-15. Vláda Poľskej republiky darovala v roku 2003 lietadlo poľskej konštrukcie a výroby TS-11 Iskra. Prvým z troch  lietadiel, ktoré prileteli a pristáli na Letisku Košice, bolo lietadlo Mirage III RS od Švajčiarskej konfederácie. Francúzska republika darovala múzeu bojovú stíhačku Mirage IIIE. Darom prezidenta Grécka bol v roku 2004 ľahký stíhač Northrop NF-5FA. Jedno z najpoužívanejších a najznámejších lietadiel počas studenej vojny – viacúčelové bojové lietadlo Phantom F-4F, daroval prezident Spolkovej republiky Nemecko. Z Talianskej republiky galéria získala lietadlo F-104 Starfighter. Do Košíc ho priviezol obrovský dopravný C-130 Hercules a talianski vojenskí špecialisti ho poskladali za 20 hodín. Severnú Európu prezentuje dar Švédskeho kráľovstva – nadzvukové viacúčelové lietadlo Saab J 37 Viggen. Od rovnakého výrobcu, firmy SAAB, je aj dar vlády Rakúskej republiky J-35 Draken, prepadový stíhač.

Jedinečným exponátom múzea a jediným lietadlom svojho druhu v Európe je dar vlády Čínskej republiky – stíhacie-bombardovacie lietadlo Nanchang Q-5. Ďalším ojedinelým je aj lietadlo Soko J-22 Orao, jedno z mála bojových lietadiel, ktoré sa vyvíjalo mimo typických výrobcov v Juhoslávii a Rumunsku a bolo darom Rumunskej republiky. Lietadlom SU- 22M3 sa v prezidentskej galérii prezentuje Maďarská republika.

Kategóriu vrtuľníkov zastupuje dar Belgického kráľovstva – vrtuľník Alouette II. Ďalším vrtuľníkom je UH-1 Iroquois (Huey), ktorý bol na Slovensko ako dar Národnej gardy štátu Indiana dopravený v roku 2005 dopravným sprievodným lietadlom prezidenta Buscha pri summite Busch – Putin v Bratislave. Ide o jeden z najúspešnejších vrtuľníkov v histórii – bol prvý s turbokompresorovým motorom v americkej armáde.

V prezidentskej galérii je aj Polikarpov PO-2 od Ruskej federácie, ktorý je možné prezentovať v letovom stave. 

Súčasťou expozícií je aj jediný moderný prúdový motor vyrábaný a vyvíjaný na Slovensku Motor DV–2 (Dneper – Váh) bol vyvíjaný v spolupráci s Ukrajinským závodom Motor Sich a v 80. a 90. rokoch 20. storočia patril k najmodernejším turbokompresorovým motorom na svete. 

Najnovšími exponátmi sú dopravné lietadlá IL 14, IL 18 a  lietadlá „vládnej letky Slovenska“ TU 154 M , JAK 40.

Expozícia cestnej dopravy

Súčasťou múzea je od roku 2008. Prezentuje historické dopravné prostriedky s motorom aj bez – tvorí ju 30 historických automobilov, 8 motocyklov a bicykle. V zbierke sa nachádzajú zapožičané exponáty, ktoré sú majetkom členov Veterán klubu Cassovia Retro Košice.  Dobovú atmosféru dotvárajú exponáty zo zbierok Slovenského technického múzea napríklad Opel Kapitan z roku 1950, jediné pojazdné na Slovensku, či ikona svetového automobilového priemyslu Ford T.

Otváracie hodiny múzea

od 17. apríla do novembra

utorok – piatok 9.00 – 16.00

sobota – nedeľa 10.00 – 17.00

Zdroj: Slovenské technické múzeum v Košiciach