Niekedy vám viac zákazníčok prinesie bežná žena ako influencerka

kura collection

Za košickou módnou značkou Kura collection stojí Jana Kurilaková (36). Dvojnásobnej energickej mame sa podarilo rozbehnúť vlastný biznis z rodných Košíc a je dôkazom toho, že zápal a nadšenie sa v podnikaní oplatí.

Začínali ste ako interiérová dizajnérka, ako ste sa k tomu dostali?

K interiérovému dizajnu som sa dostala, dá sa povedať, úplnou náhodou po 6-ročnej materskej dovolenke. Keďže som dosť akčná, počas dvoch po sebe idúcich materských som dvakrát svojpomocne prerábala náš byt a zakaždým som tú premenu pekne nafotila. Keď šli deti do škôlky, vytvorila som profil na Facebooku s fotkami mojich dizajnov a začala ponúkať služby interiérovej dizajnérky a stylistky. Síce som to nikdy neštudovala, zákaziek som mala za krátky čas pomerne veľa.

Od interiérov ste sa presunuli k módnej tvorbe, kedy to asi bolo?

Móda ma bavila vždy najviac, už od detstva som sedela pri mame a pozerala, ako šije. Aj keď som sa šiť nikdy nenaučila, vždy som rada navrhovala oblečenie pre seba, pretože som sa chcela odlíšiť.

Po roku práce v interiéroch som skúsila navrhnúť vlastnú kolekciu. Plánovala som venovať sa obom činnostiam, ale zakrátko sa Kura collection rozbehla tak, že som interiérové zákazky musela odmietať. Dnes sa už interiérom nevenujem vôbec, za čo som aj rada, pretože sa nedá sedieť na dvoch stoličkách naraz.

foto k článku: J. K.

Aké boli začiatky Kura collection? Pamätáte si na prvú kolekciu a ako ju dnes hodnotíte?

Začiatky vyzerali podobne ako pri mojom interiérovom dizajne. Spätne mi to príde až neuveriteľné, ako sa mohlo z jednej kolekcie robenej doslova na zemi v obývačke, stať to, čím je Kura dnes. Pritom to nemyslím ako chválenie, osobne fakt tomu stále celkom nemôžem uveriť…

Moja prvá kolekcia bola ušitá z teplákoviny a mala 5 jednoduchých minimalistických modelov. Stále som s ňou veľmi spokojná, jedny šaty z tejto kolekcie sa stali naším bestsellerom a šijeme ich dodnes.

Ako by ste definovali štýl svojej tvorby?

Ťažko povedať. Môj štýl má určite nejaké spoločné črty, ale často sa aj obmieňa. Niekedy mám náladu na čierny minimalizmus a netypické geometrické strihy, inokedy na farebné potlače a nápisy. Momentálne ma veľmi baví dávať si vyrábať aj látky s autorskými potlačami a tvoriť z nich ucelené kolekcie.

Ako sa darí značke dnes a čo plánujete do budúcna? 

Musím poklopkať, ale darí sa nám veľmi dobre. Neviem si predstaviť, čo viac by sme ešte mohli v rámci budovania značky stihnúť. Snažím sa, aby sme napredovali a držali si kvalitu. Aby naše modely neboli len vecou jednej sezóny. Môžem prezradiť, že chystám koženú líniu a takisto pracujem na prototypoch šperkov.

Dostávate aj ohlasy na svoje modely?

Úplne najviac si cením práve spätnú reakciu od zákazníčiek plnú nadšenia. To sa nám, chvalabohu, stáva celkom často. Veľmi sa teším, že máme veľa stálych zákazníčok, ktoré, ako samy tvrdia, sa pomaly, ale isto, stali Kura maniačkami a majú napríklad aj ďaleko viac našich kúskov ako ja.

Nosia Vaše modely aj verejne známe osobnosti?

Pár ich určite je, aj keď my nejdeme týmto smerom – robiť nasilu reklamu cez celebrity. Niekedy vám viac zákazníčok prinesie bežná žena ako nejaká influencerka, ktorá to robí len ako zárobkovú činnosť.

Na aký svoj úspech ste najviac hrdá?

Vždy som hrdá, keď sa nám podarí vypredať e-shop do 10 minút, na seba aj celý tím, ktorý za značkou stojí. V živote som však najviac hrdá na svoje deti a rodinu.

Vaším jediným marketingovým nástrojom je vraj Instagram…

Áno, na 100 percent. Môžem povedať, že do reklamy sme nedali ani jedno euro.

Prečo práve Instagram? Dávate naň to, čo followerov zaujíma?

Úprimne, ani netuším, čím som sa stala pre ľudí zaujímavou a prečo sa mi zvyšoval počet followerov. Aj keď ďaleko zaostávam za poprednými influencermi, myslím, že správny zmysel pre humor a nehranie sa na nič je dôvod, prečo ma sleduje relatívne veľké množstvo ľudí.

V prvom rade, Instagram nie je realita. Osobne mám skúsenosti so stretnutiami s niekým, kto má na Instagrame prekrásne fotky, ale naživo je ťažko uveriť, že je to tá istá osoba. Ja však žijem úplne normálny život, ktorý rada prezentujem, treba byť v prvom rade sám sebou. Poradím používať filtre tak maximálne na 30 %, aby vás v realite ľudia spoznali.

Aký máte vzťah k cestovaniu?

Milujem cestovanie, dokonca ho k svojej práci aj nutne potrebujem – raz za čas musím na pár dní vypadnúť a načerpať inšpiráciu. Vždy mi najlepšie nápady prídu na um pri cestovaní.

Máte aj obľúbenú destináciu?

Určite Taliansko. Milujem taliansky štýl života, mentalitu, históriu a prosecco. Nedávno sme však boli v Barcelone a ostala som očarená…

Ako najradšej relaxujete?

Pri cestovaní viem napríklad sedieť aj dve hodiny na káve či vínku a venujem sa len pozorovaniu ľudí, to ma neskutočne baví. Rada sledujem štýl obliekania žien, hlavne vo veľkomestách sa dá ich vkusom inšpirovať. Ďalej viem relaxovať u nás na chalupe, kde vôbec neriešim vzhľad a sledujem tak maximálne fashion kreácie mojej dcéry.

Čo Vás pri práci motivuje?

Som človek, ktorý nevie nič nerobiť. Motivuje ma moja vlastná značka, to ako sa jej darí a neviem si preto predstaviť, že by som nenapredovala ďalej.

Mávate niekedy pocit, že už nevládzete?

Jasné! Niekedy už mám toho naozaj dosť a hovorím si: Dokedy budeš schopná toto zvládať – každé 2 mesiace vymyslieť novú kolekciu?

Toho sa fakt bojím, ale zatiaľ to ide nad moje očakávania a je to tým, že svoju prácu milujem. Také stavy mám na pár hodín a potom už začnem niečo tvoriť.

Patríte medzi podnikateľov – lokálpatriotov. Nemáte pocit, že inde by sa Vám mohlo dariť ešte viac?

Túto otázku mi kladie stále viac ľudí, ale ja by som z našich Košíc nikdy neodišla. Tu je môj domov a som tu šťastná. Keďže dnes existujú kuriéri, môžem kľudne celý život podnikať rovnako dobre v Košiciach ako aj v Bratislave.

Máte nejaké životné motto, ktorým sa riadite?

Viva la vida od Fridy Kahlo a dokonale sa ho aj držím :)